Prawo administracyjne
Prawo administracyjne –
ćwiczenia PP 3l– lipiec 2002 , notatki: Andrzej Korczyk
System prawa: ( w odniesieniu do prawa cywilnego i karnego)
prawo międzynarodowe jest prawem stanowionym w obu systemach.
Art. 87 konstytucji mówi:
„1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
2. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.”
władza ustawodawcza
inicjatywa ustawodawcza przysługuje: - grupa posłów (15)
- prezydent
- obywatele (100 tys.)
- rząd
w krajach zachodnich – najwięcej ustaw jest uchwalanych z inicjatywy rządowej a nie poselskiej ( jest to bardzo korzystne, bo rząd sam je realizuje, a nie są tylko dla realizacji interesów politycznych).
ustawa ð prezydent ð 1) veto
2) podpis
3) do Trybunału Konstytucyjnego – jak zgodna z Konstytucją – musi podpisać.
Prezydent
jest równocześnie przedstawicielem władzy wykonawczej – ale praktycznie nie ma wpływu
na jej wykonywanie – jest to pewien błąd.
- inny system – prezydencki w USA – duże uprawnienia prezydenta
- inny system – kanclerski w Niemczech – funkcja prezydenta sprowadzona do funkcji reprezentacyjnej.
Konstytucja – podstawowy akt prawny określający:
- ustrój społeczno-gospodarczy – tj. kapitalizm z ograniczeniami:
- forma – ściśle określona przez prawo – spółki prawa handlowego, działalność gospodarcza osób fizycznych;
- rodzaj działalności – zakazy wykonywania określonych działań sankcjonowane prawem karnym
- możliwością wykonywania w ograniczonym zakresie – koncesje: przewozy, wydobywanie kopalin, handel bronią
- konieczność spełnienia szeregu innych wymogów – prawa budowlanego, sanitarnego, etc
- opodatkowanie
- system ubezpieczenia społecznego
- system sprawowania władzy – demokratyczny – poprzez organy przedstawicielskie, czasem bezpośrednia - referendum
- obowiązki – w różnych zakresach
- prawa
1. Normy powszechnie obowiązujące: Konstytucja
ustawy ( w tym kodeksy)
umowy międzynarodowe – wchodzą w nasz system prawny po ratyfikacji, przy kolizji z naszą ustawą, wyższą jest umowa międzynarodowa.
rozporządzenia – generalnie, wydają je tylko na podstawie właściwej ustawy naczelne organy administracji publicznej = administracja rządowa + administracja samorządowa
2. Normy indywidualne – obowiązują konkretny podmiot – orzeczenia sądowe, decyzje
Prawo:
- cywilne – określa stosunki między obywatelami, podmiotami, osobami prawnymi, własność, zobowiązania – umowy, czyny niedozwolone ( art.415 – naprawa szkody). Zawiera się w nim Praw pracy, Prawo rodzinne, Prawo handlowe etc.
- karne – specyficzna gałąź prawa określająca czyny których nie wolno robić oraz sankcję za dopuszczenie się ich dokonania.
- administracyjne – różni się tym, że nie jest skodyfikowane tak jak prawo cywilne czy karne; np. prawo samorządowe – ustawa o samorządzie gminnym, powiatowym, wojewódzkim, normy prawa ustrojowego charakteryzujące cały ustrój administracyjny ( normy postępowania (procesowe) – normy wg jakich realizuje się prawo, czy to karne, czy cywilne)
- kodeks celny; prawo podatkowe; prawo ochrony zdrowia; prawo wodne; prawo budowlane. Prawo administracyjne = publiczne; stosunek administracyjno-prawny jest zawierany pomiędzy podmiotem ( osoba fizyczna lub prawna), a państwem i nie jest to stosunek równorzędny – państwo może narzucić obowiązek bądź nadać uprawnienie. Np., powstanie obowiązku z samego prawa – np. prawo podatkowe – dochód rodzi podatek.
- decyzja administracyjna - jednostronny akt administracji.
Normy prawa procesowego – są skodyfikowane – Kodeks postępowania administracyjnego – obowiązuje wszystkie organy administracji publicznej w taki sam sposób ( choć są nieliczne wyjątki). Zasady: - decyzja administracyjna – możliwość odwołania do drugiej instancji postępowania administracyjnego; oraz później postępowania sadowo-administracyjnego – zaskarżenie decyzji - Naczelny Sąd Administracyjny (czeka się 18 miesięcy; przymus adwokacki) – rozprawa = sędzia + 2 strony: obywatel (podmiot) oraz minister (przedstawiciel), sędzia rozstrzyga w sposób niezawisły. Planowana jest duża zmiana – stopień pierwszy będzie sądowo-administracyjny przed Sądem administracyjnym, a Naczelny Sąd Administracyjny jako stopień wojewódzki.
Naczelny Sąd Administracyjny – orzeka nawet w przypadku gdy administracja publiczna nie wydała decyzji – skarga do NSA na bezczynność administracji – dyscyplinowanie działalności administracji publicznej, administracja zaczęła być odpowiedzialna za swoje działania.
Administracja – są trzy definicje:
- w ujęciu organizacyjnym (definicja podmiotowa) – ogół podmiotów administracji, a więc organy administracji i inne podmioty wykonujące określone funkcje z zakresu administracji publicznej
- w ujęciu materialnym ( definicja przedmiotowa) – taka działalność państwowa, której przedmiotem są sprawy administracyjne, albo inaczej zadania i kompetencje w zakresie władzy wykonawczej
- w znaczeniu formalnym (definicja formalna) – cała działalność wykonywana przez podmioty administracji bez względu na to czy ma ona charakter administracyjny czy też nie.
Prawo administracyjne – datuje się od XIX wieku – wtedy administracja zaczęła działać zgodnie z prawem.
Prawo administracyjne – prawo normujące działalność administracji publicznej i jej ustrój.
Administracja publiczna może działać jako:
administracja władcza – wykorzystuje w swoim działaniu zwierzchnictwo, nakaz. Policja i reglamentacja – to obie jej funkcje: bezpieczeństwo i ograniczenia.
administracja świadcząca – funkcja nowoczesnej administracji publicznej, organizuje różnego rodzaju świadczenia i usługi dla społeczeństwa ( np. transport miejski, świadczenia zdrowotne)
Formy prawne działania administracji publicznej
– decyzje administracyjne – akty administracyjne – kształtowanie indywidualnych stosunków administracyjno-prawnych między podmiotami
- akty normatywne – wydawane – rozporządzenia i akty prawa miejscowego
- inicjuje i projektuje akty prawne – sama wpływa na stan prawny
- wykorzystuje prawo cywilne – funkcjonuje w obrocie cywilno-prawnym, zawiera umowy o pracę, organizuje przetargi, zawiera różnego rodzaju umowy cywilno-prawne
- może zawierać porozumienia administracyjne – umowy – między podmiotami, miedzy sobą – treścią których jest wykonywanie administracji publicznej często np. administracja rządowa przekazuje pewne zadania administracji samorządowej.
- niektóre jednostki administracji współdziałają ze sobą – np. związki gmin, spółki do realizacji określonego zadania
- działania faktyczne – wszystko, od spisania protokołu, przeniesienia biurka przez urzędników, wywóz śmieci – chyba że zawarto umowę cywilno-prawną z innym podmiotem na ich wykonanie.
Podmioty występujące w administracji:
organ administracyjny – człowiek (organ monokratyczny) lub grupa ludzi (organ kolegialny) który działa w imieniu państwa, ma określone zadania do wykonania, kompetencje oraz miejsce w strukturze organów administracji publicznej.
Organy monokratyczne:
- minister (tylko on jest organem administracji publicznej (monokratycznym)) + zespół ludzi i środków ( jako pomoc dla ministra, wiceminister jest też tylko pomocnikiem ministra) = ministerstwo
- Prezes Rady Ministrów
- Wojewoda (organ monokratyczny)
Organy kolegialne:
- Rada Ministrów
- Rada Gminy
- Urząd Gminy – ale wójt, burmistrz – nie jest organem monokratycznym – jest tylko przewodniczącym – ale po wyborach powszechnych będzie organem administracyjnym monokratycznym.
organy administracji - wykonujące zadania administracyjne – np. zakłady administracyjne – zespół osób i środków powołanych do wykonania zadań administracji publicznej ale mające samodzielność np.:
- szkoła
- szpital
- ośrodek zdrowia
- żłobek
- zakład komunalny,
czasem mają osobowość prawną lub nie, organy administracji publicznej decydują o ich powołaniu, zadaniach etc.
Niektóre podmioty administracji publicznej mają samodzielność na gruncie prawa publicznego – takie które mogą zawierać porozumienia administracyjne.
Inne podmioty, będące poza administracją publiczną.
Od strony nie-administracji podmiotami wchodzącymi w stosunki z podmiotami administracji mogą być:
- osoba fizyczna (możliwość bycia podmiotem praw i obowiązków: cywilnych, administracyjnych – od urodzenia. Zdolność do czynności prawnych – nabywanie i podejmowanie zobowiązań w swoim imieniu. Ograniczona zdolność do czynności prawnych – po 13 roku życia. Ubezwłasnowolnienie częściowe ( tak jak między 13 a 18 rokiem życia) lub całkowite ( tak jak do 13 roku Życia))
- osoba prawna:
spółki prawa handlowego : spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
spółki akcyjne
spółdzielnie
stowarzyszenia
fundacje
- niektóre podmioty administracji publicznej:
gminy
samorządy wojewódzkie
powiaty
skarb państwa
agencje (np. Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa)
fundusze
Ustrój administracji publicznej:
zasada subsydialności (pomocniczości) – służenie obywatelom, priorytetem jest służenie społeczeństwu ( w konstytucji od 1997 r.) – kwestia interpretacji – obecnie, poprzez decentralizację – jak najbliżej obywatela.
rodzina (człowiek) – najniższa komórka społeczna
gmina – jednostka podstawowa (zapewnienie oświaty, ochrony zdrowia, etc)
potrzeby coraz
wyższej specjalizacji
powiat
samorząd wojewódzki ( rozwój regionalny, specjalistyczna ochrona zdrowia, szkolnictwo wyższe)
państwo ( powinno zajmować się rzeczami najważniejszymi:
polityka zagraniczna
obronność
bezpieczeństwo wewnętrzne
planowanie ogólnego rozwoju
administracja publiczna
ustrój administracji rządowej – jest skonstruowany na podstawie:
Ø konstytucji z 2.04.1997
Ø zgodnie z ustawą o działaniach administracji rządowej z 4.09.1997 ( ale weszła w życie w 2000 roku)
Ø ustawy z 24.07.1998 o wprowadzeniu zasady trójstopniowego podziału terytorium państwa
Ø ustawy z 8.03.1990 o samorządzie gminnym
Ø ustawy z 5.06. 1998 o samorządzie powiatowym
Ø ustawy z 5.06. 1998 o samorządzie województwa
Ø ustawy z 5.06. 1998 o administracji rządowej województwa
Ø + inne akty dotyczące innych podmiotów (np. Kodeks celny, Prawo budowlane, itp.)
w konstytucji – podstawowe zapisy dotyczące całej administracji publicznej:
najważniejsze, że działają na podstawie i w granicach prawa – nie może sobie sama czegokolwiek wymyślać.
Organy naczelne administracji rządowej (powoływani bezpośrednio przez prezydenta):
Þ Rada Ministrów
Þ Prezes Rady Ministrów
Þ Ministrowie
Konstytucja mówi wyraźnie kto wchodzi w skład Rady Ministrów (Prezes Rady Ministrów, Wiceprezesi, Komitety) – wpływ na personalia ma sejm i on też sprawuje nad tym kontrolę – wotum nieufności – odwołanie pojedynczego członka czy ministra.
Prezes Rady Ministrów – ma faktycznie duży zakres kompetencji, sam może decydować o ilości ministrów i zakresie ich działania.
Administracja rządowa zajmuje się 28 działami:
administracja publiczna
architektura i budownictwo
budżet
finanse i gospodarka
(...)
Prezes Rady Ministrów przydziela je poszczególnym ministrom (nie jest to układ stały, można różnie przyporządkować działy, można je łączyć i dzielić):
Minister Edukacji Narodowej – kultura fizyczna, sport, szkolnictwo, ...
Minister Finansów – i wicepremier
Minister Kultury i Ochrony Dziedzictwa Narodowego
Minister Obrony Narodowej
Minister Zdrowia
Minister Infrastruktury i Gospodarki Morskiej i Transportu
Minister Środowiska
Minister Spraw Zagranicznych
Minister Pracy i Polityki Społecznej
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Komitety – są tworzone lub znoszone w zależności od potrzeb np. Komitet Integracji Europejskiej – przew. –Hibner
Minister – ma do pomocy ministerstwo, powoływane rozporządzeniem Rady Ministrów.
Premier – ma specjalne „ministerstwo” – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów – Premiera.
Rada Ministrów działa na posiedzeniach, podejmuje decyzje poprzez uzgodnienia, przy wzmocnionej pozycji Premiera.
Organy centralne – albo bezpośrednio podległe Premierowi, albo poszczególnym ministrom – zajmują się określoną dziedziną administracji publicznej.
Ø Komendant Główny Straży Pożarnej
Ø Komendant Główny Policji
Ø Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Ø Prezes Głównego Urzędu Miar
mogą mieć lub nie ośrodki terenowe.
Administracja terenowa – wojewoda, powoływany przez Premiera, jest odpowiedzialny za realizację polityki rządu w terenie – szef administracji zespolonej – policja, straż, weterynaria, itd. Np. Komendant Wojewódzki Policji podlega komendantowi Głównemu Policji z jednej strony , a wojewodzie z drugiej.
administracja nie zespolona – nie podlega wojewodzie, może działać poza podziałem administracyjnym państwa, np. administracja wojskowa, administracja celna, administracja sądowa, administracja skarbowa – podlegają urzędom centralnym, albo bezpośrednio odpowiednim ministrom, albo Premierowi.
Administracja rządowa – sięga szczebla wojewódzkiego, oraz występuje w specyficzny sposób na szczeblu powiatowym – starosta wykonuje zadania rządowe – jest zwierzchnikiem administracji zespolonej na szczeblu powiatu.
Wojewoda działa w tych samych granicach co samorząd wojewódzki – tylko ma inne zadania.
Administracja samorządowa – wszystkie jednostki mają samodzielność i osobowość prawną, są niezależne – mogą być kontrolowane jedynie w zakresie zgodności z prawem ich działalności. Są niezależne od siebie, mimo iż np. powiat jest jednostką większą, gmina mu nie podlega, jest samodzielna.
Organy:
Zarząd – wykonuje
Rada – dla województwa – Sejmik
+ referendum
zadania – ład przestrzenny i ochrona środowiska, drogi, wodociągi, gospodarka komunalna, transport, budownictwo, oświata, kultura, itp.
kompetencje – określone w poszczególnych ustawach.
finansowanie samorządów :
Þ podatki – częściowo bezpośrednie – od nieruchomości, od środków transportu
Þ z kas chorych – ochrona zdrowia, gmina tylko organizuje
Þ z Ochrony Środowiska
Þ subwencje – np. oświatowa – z budżetu państwa
Þ partycypacja w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych – za pośrednictwem budżetu państwa.
Regionalne Izby Obrachunkowe kontrolują finanse gmin, a w zakresie zgodności z prawem podejmowanych uchwał kontrolę sprawują: Wojewoda, Prezes Rady Ministrów, Sejm – mogą wprowadzić zarząd komisaryczny w przypadku krytycznego złamania prawa.
Budżet powiatu i województwa w 99% zależy od budżetu państwa. ( np. budżet gminy Opole to 330 mln zł, a budżet wojewódzkiego samorządu opolskiego – ok. 30 mln.).
Agencje – nieszczęście naszego kraju – ZUS, Kasy Chorych, Fundusz Ochrony Środowiska, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa, Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa, itp. – dysponują dużymi pieniędzmi poza budżetem państwa, są to pieniądze praktycznie poza kontrolą. Podmioty te są względnie niezależne, prowadza własną politykę.
NIK – jest poza administracją rządową, ma kontrolować wszystkie podmioty które wykorzystują środki publiczne. Nie ma bezpośredniego wpływu na zniesienie nieprawidłowości. Podlega sejmowi.
KRRiTV – także poza administracją rządową. Decydujący wpływ na media.
Bank Centralny z Radą Polityki Pieniężnej – także poza administracją rządową.
Rzecznik Praw Obywatelskich – poza administracją rządową i poza wymiarem sprawiedliwości. Ma kompetencje kontroli przestrzegania praw obywatelskich.
Naczelny Sąd Administracyjny – kontrola administracji, zwłaszcza w odniesieniu do aktów indywidualnych, rozstrzyga spory między wojewodą, a jednostką samorządu terytorialnego.