Decentralizacja
jest jednym z podstawowych składników reform oświaty.
Rządy wielu
państw stosują politykę decentralizacji jako najważniejszą strategię w wielu
instytucjach sektora publicznego.
Opierają się
na wierze, że decentralizacja przyczyni się do usprawnienia wielu dziedzin
życia społeczno – gospodarczego.
Termin
decentralizacja odnosi się do szerokiego grona zjawisk, które mają jedną
wspólną cechę: wszystkie dotyczą dynamicznych związków między centrum a
peryferiami.
Pojęcie
decentralizacja sugeruje istnienie pewnej władzy, która podejmuje decyzje. To
powiązanie decentralizacji z jakimś terytorium sugeruje dekoncentrację, gdyż
władza zostaje przesunięta z centrali w teren.
Badacze
sklasyfikowali pojęcie decentralizacji, wykazując różnice między
decentralizacją jako delegacją władzy i decentralizacją jako przekazaniem
władzy.
Delegacja
władzy to przekazanie zadań i odpowiedzialności administracyjnej, dotyczącej
specyficznych funkcji zwykle sformułowanych przez władze centralne. W tym
ujęciu decentralizacja zadań nie zawsze jednak oznacza przekazanie władzy, gdyż
np. władze lokalne mogą nie mieć prawa podejmowania decyzji.
Przekazanie
władzy zaś wskazuje, że nastąpiło przekazanie uprawnień z centrali do władz
lokalnych.
Jest to
jedyna postać decentralizacji, gdzie zwiększają się władza i autonomia władz
lokalnych.
Na
podstawie doświadczeń decentralizacyjnych w Norwegii wynika, że istnieją różne
motywy inicjatyw decentralizacyjnych, np.:
1.
decentralizacja jako
redystrybucja władzy z centrali na peryferie, zwykle dotycząca przekazania
środków,
2.
decentralizacja jako forma
uzyskania większej skuteczności, np. w sektorze oświaty poprzez lepsze
wykorzystanie środków,
3.
decentralizacja w
podejmowaniu decyzji dotyczących programów nauczania, podniesienia poziomu
kultury nauczania i uczenia się. Decyzje w tych sprawach podejmowane są przez
środowisko miejscowe.
Wypowiedziano
wiele sądów na temat wyższości decentralizacji nad centralizacją, dopatrując
się w niej dobrych stron, jak: wyższa jakość, większa skuteczność, włączenie w
sprawy oświaty środowisk lokalnych.
Decentralizacja
podejmowania decyzji, zwiększenie uprawnień władz lokalnych, zwiększenie
autonomii szkoły, to wspólne cechy ostatnich zmian w organizacji oświaty
publicznej w wielu krajach.
U podstaw
tych wszystkich zmian legło założenie, że centralizacja władzy, przyczyni się
do podniesienia jakości, skuteczności i powiązania oświaty publicznej z
potrzebami jednostki i społeczeństwa.
W
międzynarodowej praktyce decentralizacja stała się pojęciem
wielowymiarowym. Zdarza się, że szkoły mogą mieć dużą autonomię w
sprawach finansowych i zatrudnianiu lub zwalnianiu nauczycieli, zaś mniejszą w
sprawach programu nauczania i oceny ucznia.
W
Europie istnieją wyraźne różnice w podejmowaniu decyzji przekazywanych z
centrali do pojedynczej szkoły w takich sprawach, jak: realizacja programu
nauczania, odpowiedzialność w sprawach finansowych, kierowanie personelem,
rozdział funduszy.
Zauważono,
że zwiększenie decentralizacji władzy na rzecz szkół wiązało się ze wzrostem
kontroli przeprowadzanej przez władze centralne nad programami nauczania, np.:
zgodnością programu centralnego z programem realizowanym w konkretnej szkole.
W
ostatnich 20 latach w Anglii można było zauważyć wiele inicjatyw politycznych.
W wielu dziedzinach, takich jak służba zdrowia, opieka społeczna czy oświata,
nastąpiły próby przesunięcia władzy na rzecz konsumentów.
Zdecentralizowane
kierowanie oświatą miało doprowadzić do zmniejszenia administracyjnego i politycznego
wpływu na lokalne władze oświatowe, aby szkoły były bardziej odpowiedzialne
wobec rodziców jako konsumentów.
W systemie
szkolnictwa angielskiego, w końcu lat siedemdziesiątych, nastąpiło kilka zmian.
Wprowadzono
m.in. narodowe programy nauczania oraz nowy system inspekcji szkół. W wyniku
tych transformacji nastąpiło zmniejszenie roli władz lokalnych i nauczycieli, a
władza prawie w całości przeszła w ręce rządu centralnego.
Decentralizacja
kierowania szkolnictwem wyraziła się m.in. w:
1.
zachęcaniu rodziców
do udziału w podejmowaniu decyzji w sprawach szkoły,
2.
wymaganiu, by
nauczyciele rozliczali się ze swojej pracy przed rodzicami,
3.
wzrastającym
współzawodnictwie między szkołami w przyciąganiu uczniów,
4.
przekazaniu więcej
władzy szkołom.
Z badań
przeprowadzanych w Australii w 1998r. wynika, że decentralizacja ma jedynie
niewielki wpływ na to, co dzieje się w szkole.
Badania
podejmowane od połowy lat 60 – tych do połowy lat 70 – tych dowodzą, że szkoły
mają mały wpływ na osiągnięcia dziecka, które są uzależnione od pochodzenia i
kontekstu społeczno – kulturowego.
Współczesne
badania skuteczności szkoły opierają się na porównywaniu różnic w osiągnięciach
uczniów w różnych szkołach.
Gdy
występują różne wyniki w szkołach o podobnej charakterystyce uczniów, w
podobnym kontekście społeczno – kulturowym, przyjmuje się to za dowód, że
szkoły mają wpływ na wyniki.
Klasa lub
szkoła może mieć większy wpływ na wyniki nauczania niż sposób, w jaki podejmuje
się decyzje w sprawach oświaty, a podejmowanie decyzji na różnych szczeblach
hierarchii oświatowej jest mniej skuteczne niż na szczeblu centralnym.
Z badań Scheerensa i Boskera wynika, że
szkoły prywatne w krajach wysoko rozwiniętych są bardziej skuteczne, a dużo
zależy od aktywności i zainteresowania się rodziców sprawami nauki dzieci.
Ogólny
wniosek jest taki, iż nie ma dowodów na to, że zwiększenie autonomii szkoły
przyczynia się do lepszych wyników.
Wyniki badań empirycznych wskazują na to, że
decentralizacja nie ma wyraźnego związku z wyższymi wynikami nauki i zwykle
władza centralna zachowuje dla siebie uprawnienia w sprawie opracowywania
programów nauczania czy nadzorowania jakości oświaty.
Zmiany w
systemie edukacji naszego kraju są wynikiem zmian społeczno -
politycznych , jakie
zachodzą w Polsce od 1989 roku.
Zauważyć
można dwie tendencje, które są odzwierciedleniem procesów zachodzących w wielu
krajach.
Pierwsza to
rozwój demokracji lokalnej, będący wynikiem decentralizacji władzy państwowej.
Druga to
dążenie do globalizacji świata poprzez tworzenie
ponadlokalnych układów społeczno – politycznych.
Konieczność
otwarcia się szkoły na potrzeby społeczności lokalnej jest wymuszona przez:
-
odejście od
centralnego zarządzania na rzecz jego decentralizacji,
-
przyjęcie metody
kierowania rozwojem, polegającej na rozwijaniu i wspieraniu społeczności
lokalnych,
-
konieczność pełnego
przygotowania kadr oświatowych i społeczeństwa do urynkowienia oświaty.
W związku z
powyższym, społeczeństwo chce mieć coraz większy wpływ na jakość szkoły i
edukacji.
Tworzenie
autonomii szkoły jest procesem długofalowym, angażującym nie tylko nauczycieli,
ale też rodziców, uczniów i środowiska lokalne. Uspołecznianie szkoły uczy
samorządności, gospodarności oraz jest okazją do stopniowego uspołeczniania
oświaty, rozumianego jako wpływ społeczeństwa na całokształt polityki
oświatowej państwa.
„ Przez
autonomię szkoły rozumieć należy wynikającą z decentralizacji zarządzania
oświatą niezależność szkoły w planowaniu jej działalności i ustanawianiu norm.”
Autonomia
kojarzy się z dojrzałością, podmiotowością, niezależnością, samodzielnością,
odpowiedzialnością, praworządnością, zdolnością do samoregulacji.
Pojęcie
autonomii w odniesieniu do szkoły oznacza więc:
-
szkołę, w której
podmiotem autonomii jest zespół ludzi ją tworzących: uczniowie, rodzice,
nauczyciele,
-
szkołę, w której
ów zespół: planuje rozwój szkoły, uczestniczy w realizacji zadań zmierzających
do jej rozwoju, opracowuje procedury kontroli i samooceny podejmowanych
działań, kształtuje jej wizerunek w środowisku, ustanawia normy, które mają
wyznaczać zachowania uczniów.
Obszary
autonomii – zakresy samodzielności i sposoby ich zagospodarowania, wyznaczone
wewnętrznymi aktami; należą do nich: szkolny program wychowawczy, szkolny
zestaw programów nauczania, szkolny system oceniania, program doskonalenia
nauczycieli, samoocena pracy szkoły.