Polityka oświatowa to
ogólny program państwa z dziedziny oświaty i wychowania, określa
cele, treści, metody, formy, pracy pedagogicznej. Reguluje sprawy związane z
kierowaniem i zarządzaniem oświatą. Struktura władz oświatowych realizuje
politykę oświatową przez Ministerstwo-Kuratorium-Szkoła.
Przedmiotem polityki oświatowej jest
szeroko rozumiany system oświatowo-wychowawczy. Podmiotem
polityki oświatowej jest władza państwowa i administracyjna.
Cele
polityki oświatowej:
•
pojednanie techniki i humanizmu
•
wychowanie ma
inspirować do działań twórczych
•
edukacja ma pomóc poznać siebie i
świat oraz sobą i światem kierować
•
myślenie innowacyjne
i alternatywne
•
rozwiązywanie problemów
europejskich i globalnych
Cel
naczelny: Stworzenie możliwości
harmonijnego rozwoju człowieka.
W listopadzie w 1914 roku
Stowarzyszenie Nauczycielstwa Polskiego powołuje Komisję Pedagogiczną, która to
projektuje trójstopniową strukturę szkolnictwa:
I stopień
szkoła
powszechna siedmioletnia ogólnokształcąca, obowiązkowa dla wszystkich dzieci w wieku 7-14 lat;
II stopień
szkoły
średnie z kursem czteroletnim lub trzyletnim, ogólnokształcące lub narodowe (młodzież w wieku 14-18
lat);
III stopień
akademie, uniwersytety, politechniki, instytuty.
Projekt ten silnie oddziaływał na rzecz koncepcji szkoły
jednolitej, popieranej przez organizacje nauczycielskie (Związek Polskiego
Nauczycielstwa Ludowego, Zrzeszenie Nauczycielstwa
Polskich Szkół Początkujących).
Szkoła jednolita miała podnieść poziom wykształcenia ogółu
ludności drogą przedłużania nauki w szkole
powszechnej, obowiązkowej dla wszystkich dzieci. Miała ona stanowić jednolity programowo fundament dla
zróżnicowanego szkolnictwa średniego (ogólnokształcącego i
narodowego). Szkoły wydziałowe czy klasy wstępne (przygotowawcze)
prowadzące do gimnazjum miały być zniesione.
W listopadzie 1918 roku
Ksawery Prauss jako minister wyznań
religijnych i oświecenia publicznego formułuje główne
zadania polityki oświatowej i ustroju szkolnego:
Ø
zjednoczenie szkolnictwa
wszystkich dzielnic Polski pod jednym Zarządem;
Ø
przygotowanie
projektów ustaw szkolnych mających obowiązywać na całym obszarze
ziem polskich;
Podstawą przebudowy ustroju szkolnego miała być siedmioletnia szkoła
powszechna obowiązkowa dla wszystkich dzieci.
Od
szkoły średniej planowano oderwać trzy niższe klasy i włączyć je do szkoły
powszechnej. Zakładano także utworzenie pięcioletnich gimnazjów o
zróżnicowanych programach. W całej strukturze między różnymi
szczeblami miała być wprowadzona drożność programowa tak, by
dzieci wszystkich środowisk społecznych mogły bez przeszkód przechodzić
ze szkół niższych stopni do stopni najwyższych. Ta deklaracja oświatowa sformowana
w okresie odradzania się państwa napotykała na szereg komplikacji takich jak
różnorodność struktur szkolnych na wyzwolonych terenach, dysproporcje w
dziedzinie oświaty poszczególnych obszarów kraju, różnorodne rozwiązania
programowo-metodyczne.
Olbrzymie dysproporcje występujące w
dziedzinie oświaty w Polsce w okresie po odzyskaniu niepodległości zmuszały do
szybkich działań unifikacyjnych mających na celu opracowanie jednolitych zasad
organizacyjnych i programowo-metodycznych dla całego kraju. Dokonać tego miał
zjazd organizacji nauczycielskich z 14 na 17 kwietnia 1919 roku, który
przeszedł do historii pod nazwą Sejmu Nauczycielskiego. Sejm Nauczycielski opowiedział
się prawie jednomyślnie za jednolitą programowo i organizacyjnie siedmioklasową szkołą
powszechną, odrzucając projekt zawierający postulat tworzenia niżej i wyżej zorganizowanych szkół podstawowych z
zachowaniem odrębnego typu szkoły ludowej wyższej w miastach, tzw. szkół
wydziałowych (delegaci wychodzili z założenia, że szkoły wydziałowe hamują rozwój pełnych szkół
powszechnych i powinno sieje przekształcać na siedmioklasowe szkoły podstawowe).
Szkoły powszechne miały być
obowiązkowe, jednolite, przeznaczone dla dzieci od 7 do 14 roku życia, szkoły
średnie, ogólnokształcące, zawodowe od 14 do 17 roku życia. Powyżej 18
roku życia uniwersytety, akademie, instytuty.
Obowiązek szkolny obejmował
dzieci w wieku od 7 do 14 lat.
Ustawa o ustroju szkolnictwa z 11 marca
1932 roku przewidywała organizację przedszkoli dla dzieci po
ukończeniu 3 lat życia, ustanawiała powszechny 7-letni obowiązek szkolny,
po zakończeniu którego młodzież nie uczęszczająca do
szkół wyższego stopnia podlegała obowiązkowemu dokształcaniu do 18
roku życia.
Ustawa ta przewidywała podział szkoły
powszechnej na trzy stopnie (była to ujemna strona reformy-zróżnicowanie organizacyjno-programowe):
Ø
I stopień - szkoła 4-klasowa
Ø
II stopień - szkoła 6-klasowa
Ø
III stopień- szkoła 7-klasowa
Przewidywano również
utworzenie 6-letniej szkoły średniej z 4-letniego gimnazjum i 2-letniego
zróżnicowanego liceum. Wyodrębniono także 3 typy szkół zawodowych:
n
dokształcające
typu zasadniczego;
n
przysposobienia
zawodowego;
n
szkoły
mistrzów i nadzorów
Podstawą sieci szkół zawodowych zostały
szkoły typu zasadniczego, które dzieliły się na niższe, gimnazjalne i
licealne.
Ustawa z 1932 roku
ustanawiała system, który nie był jednolity. Szkoła średnia została podzielona
na dwa ogniwa: niższe (4-letnie gimnazjum) i wyższe (2-letnie liceum),
prowadzące do wyższych studiów. Ustanowiono również trzy typy liceów:
·
humanistyczne,
·
matematyczno-przyrodnicze,
·
klasyczne.
Pierwszą próbę przełamania ustawy
szkolnej z 1932 roku, upośledzające powszechne szkolnictwo wiejskie,
podjął w 1944 roku Resort Oświaty. Jego wytyczne likwidowały trójstopniowość szkoły powszechnej,
zalecały wprowadzenie w szkołach wiejskich jednolitego programu niezależnie od
stopnia organizacyjnego szkoły. W czerwcu 1945 roku w Łodzi na Ogólnopolskim
Zjeździe Oświatowym propozycje struktury i organizacji szkolnictwa
przedstawiły:
·
Ministerstwo Oświaty-jednolitość. powszechność,
publiczność, bezpłatność oświaty, szkoła 11-letnia na 3 cykle programowe:
propedeutyczny (klasy I-V), gimnazjalny (klasy
V1-V1H), i licealny (IX-X). Obowiązek szkolny miał obejmować dzieci od 7 do 15 roku życia:
·
Związek Nauczycielstwa Polskiego
(przewidywał 8-letnią szkołę podstawową, 4-letnią szkolę średnią,
obowiązek szkolny do 19 roku życia). Absolwenci szkoły podstawowej mieli
kontynuować naukę w 4-letnich szkołach średnich dziennych lub dokształcających
zawodowych dla młodzieży pracującej. Lansowano również projekty dodatkowe:
10-letnia szkoła powszechna z nadbudową 2-letniego liceum.
Kompromisowo przyjęto projekt
zakładający: powszechność, publiczność, jednolitość i bezpłatność
szkolnictwa, obowiązkowe przedszkola, 8-letniąjednolitą szkolę podstawową, rozwój sieci szkół średnich ogólnokształcących oraz szkolnictwa
zawodowego opartego na 8-letniej
szkole podstawowej, obowiązek szkolny do 18 roku życia, rozwój oświaty dorosłych.
Lata 1948-1961 to kolejne przeobrażenia w
strukturze polskiego systemu szkolnego. W okresie tym pomimo postępów
w organizowaniu 8-klasowych szkól powszechnych postanowiono odstąpić od
upowszechniania tego modelu i rozwijania gimnazjów. Od
roku szkolnego 1948/49 zakładano 11-letnie szkoły stopnia podstawowego i
średniego tzw. jedenastolatki obejmujące 7-letnie szkoły stopnia
podstawowego-obowiązkowe i oparte na nich 4-letnie licea
ogólnokształcące z klasami VIII-IX oraz 3-4 letnie licea zawodowe, powoływane w
miejsca dotychczasowych gimnazjów i liceów. W szkole podstawowej wyodrębniono
nauczanie początkowe (klasy I-IV) i wstępną systematykę (klasy V-VIII). Szkoła
ta miała ukształtować umiejętność poprawnego formułowania myśli w mowie i piśmie,
dać podstawowe wiadomości o człowieku, przyrodzie i społeczeństwie, wyrobić
sprawność i nawyk czytania. Organizowano też szkoły przysposobienia zawodowego.
Od 1951 roku zaczęły się rozwijać szkoły zawodowe, technika i szkoły majstrów.
W szkolnictwie nastąpiły zasadnicze zmiany programowe i metodyczne wiążące
kształcenie i wychowanie z przeobrażeniami
socjalistycznymi.
W latach 1956-1958 wpro3wadzono drobne
korekty w organizacji i treściach kształcenia.
Dekret o obowiązku szkolnym
z 23 marca 1956 roku usankcjonował powszechność i obowiązkowość kształcenia w
szkole podstawowej przez dzieci w wieku od 7 do 16 lat, a ustawa
z 10 września 1956 roku związała szkolnictwo zawodowe z całym systemem
edukacji. Od 1958 roku w większości techników i innych średnich
szkołach zawodowych wprowadzone zostało 5-letnie kształcenie, zaś szkoły
zasadnicze trwały 3 lata.
Ustawa o rozwoju systemu oświaty i
wychowania z 15 lipca 1961 roku potwierdzała państwowy charakter
systemu oświatowego, świeckość kształcenia i wychowania. Obowiązek szkolny dla
wszystkich dzieci w wieku od 7 do 17 lat oraz związek oświaty z socjalistycznym
kierunkiem rozwoju PRL.
Podstawą systemu oświaty stała się
jednolita programowo 8 klasowa szkoła podstawowa jako powszechnie obowiązująca.
Na jej podbudowie zostały oparte licea ogólnokształcące- 4-letni
cykl kształcenia i szkolnictwo zawodowe- 2-3-letnie zasadnicze szkoły zawodowe i 4-5-letnie licea i technika kończące się egzaminem
dojrzałości uprawniającym
(podobnie jak matura LO) do ubiegania się o przyjęcie do szkół wyższych. Absolwenci szkół zasadniczych mogli
natomiast kształcić się w szkołach średnich ogólnokształcących i zawodowych.
Rozwój szkolnictwa
ponadpodstawowego tworzył więc warunki systematycznego
upowszechniania wykształcenia średniego.
„Wielkie dzieło" budowy nowoczesnego
systemu oświaty miało rozpocząć się wraz z wejściem z
życie uchwały z dnia 13 października 1973 roku, która to zapewnić miała społeczeństwu
powszechność wykształcenia średniego. Miało to być zrealizowane w ramach dziesięcioletniej
powszechnej szkoły średniej. Jednakże pojawiające się wówczas komplikacje
w rozwoju życia społeczno-gospodarczego w naszym kraju wywarły negatywny wpływ
na realizację założeń tejże ustawy. Dlatego też sejm PRL postanowił uchylić
ustawę z dnia 26 stycznia 1982 roku i realizację reformy
strukturalnej systemu edukacji (dotyczyło to kształcenia w
dziesięciolatce).
System edukacyjny powinien obejmować całą
drogę kształcenia od przedszkola po doktorat wraz z kształceniem
ustawicznym. Cykle edukacyjne powinny być tak ustalane, żeby
brały w nich udział dzieci i młodzież pozostająca w tej samej fazie rozwoju
fizycznego i psychicznego.
Analizując strukturę kształcenia wyróżniamy
trzy formy organizacyjne kształcenia szkolnego:
v
szkoła
podstawowa,
v
gimnazjum,
v liceum.
Oraz trzy etapy kształcenia akademickiego:
v licencjat,
v magisterium,
v doktorat.
Ustawa
z 25 lipca 1998 roku wprowadza ustrój trójstopniowy, na który składa się:
v
6-letnia szkoła podstawowa,
v 3-letnie
gimnazjum,
v 3-letnie
liceum profilowane lub 2-letnia szkoła zawodowa .
Szkoły podstawowe i
gimnazjum zarządzane są przez gminy, szkolnictwo ponadgimnazjalne znajduje się w
gestii powiatów (licea profilowane, szkoły zawodowe, licea uzupełniające, szkoły
policealne).
Najważniejszym elementem obecnej reformy
oświaty jest reforma programowa zakładająca, że głównie
naciski kładzie się na to by uczniom wiadomości łączyły się w logiczną całość i
by ograniczyć encyklopedyzm. Zagwarantować ma to nowy sposób nauczania:
Ø
pierwsze trzy lata- kształcenie
zintegrowane, bez podziału na przedmioty, które mają tworzyć
bloki tematyczne;
Ø
zmiana relacji nauczyciel-uczeń
(mniejsza ilość uczniów w klasie pozwoli na poświęcenie każdemu uczniowi
więcej czasu i energii nauczyciela).
Podstawą współczesnego systemu szkolnego
w Polsce jest ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku.
Głosi ona w swojej ujednoliconej formie, że oświata w Rzeczpospolitej Polskiej
stanowi dobro całego społeczeństwa, kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej a także
wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw
Człowieka oraz Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych
oraz Konwencji Praw Dziecka.
Nauczanie i wychowanie zgodnie z chrześcijańskim systemem
wartości za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i
wychowanie służy rozwijaniu u dzieci i młodzieży
poczucia odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego
dziedzictwa kulturowego przy
otwarciu na wartości kultur Europy i świata. Szkoła podstawowa obejmuje dzieci w wieku od 7 do 12 lat, a więc w
okresie dziecięcego rozwoju.
Skupia się na przekazywaniu dziecku
podstawowych umiejętności oraz wychowaniu przy bliskiej współpracy z rodzicami.
Przedmioty w tym okresie zintegrowane
są w bloki edukacyjne. Edukację na tym szczeblu kończy sprawdzian kompetencji nie decydujący o ukończeniu szkoły, lecz dostarczający
uczestnikom procesu edukacyjnego (uczeń, rodzice, nauczyciel) informacji o osiągnięciach
i brakach do usunięcia. Nauczyciele w szkole podstawowej przekazując
odpowiednią wiedzę, kształtując podstawy i umiejętności umożliwiają uczniom
poznanie świata w jego jedności i złożoności wspomagając ich
samodzielność uczenia się, inspirując ich aktywność
badawczą oraz wyrażanie własnych myśli i przeżyć, rozbudzając ciekawość
poznawczą oraz motywację do dalszej edukacji. Mając na uwadze osobowy rozwój
ucznia nauczyciele powinni współdziałać na rzecz tworzenia w jego świadomości
zintegrowanego systemu
wiedzy, umiejętności i postaw. Służy temu:
Ø
kształcenie zintegrowane (klasy I-I1I),
Ø
wprowadzenie bloków przedmiotowych,
Ø
wprowadzenie ścieżek edukacyjnych
(edukacja prozdrowotna, ekologiczna, czytelnicza,
medialna, wprowadzenie do życia w społeczeństwie).
Gimnazjum jest nieprofilowaną,
obowiązkową szkołą ogólnokształcącą trwającą trzy lata.
Jest nowym ważnym elementem systemu edukacyjnego. Przeznaczona jest ona dla uczniów
w wieku od 13 do 16 lat. Gimnazjum to z jednej strony nawiązanie do pięknej tradycji cywilizacyjnej i
edukacyjnej (tradycja pielęgnowania ciała i umysłu w instytucjach publicznych zwanymi gimnasjonami
w starożytnej Grecji), z drugiej zaś strony synonim nobilitacji i awansu
dla uczniów, ich rodziców i nauczycieli (reformy Jędrzejowicza
w 1932 roku przynoszą powstanie 4-letnich
gimnazjów, kończących się maturą i będących częścią elitarnego
kształcenia przyszłych studentów uniwersytetów i innych szkól akademickich,
uczęszczanie do gimnazjum łączyło się z nobilitacją i awansem edukacyjnym i
często społecznym).
Gimnazjum przygotowuje
ucznia do świadomego wyboru dalszej drogi edukacyjnej. Spełnia
ono (pod względem programowym) warunki pierwszego etapu szkoły średniej, a tym samym
upowszechnienie niższego stopnia szkolnictwa średniego (poprzez obowiązek szkolny).
Gimnazjum kończy się egzaminem końcowym-sprawdzianem preorientacyjnym,
kwalifikującym do liceum. Na jego podstawie 16-letni młody człowiek dokonuje
pierwszego wyboru kierunku dalszego kształcenia.
Liceum profilowane trwa 3 lata i kończy
się maturą. Jest ono ostatnim etapem edukacji szkolnej. Oznacza
ono nie tylko takie formy jak liceum klasyczne, humanistyczne, matematyczne,
ale również licea o profilu technicznym, ekonomicznym, orientujące zawodowo.
Ma ono zapewnić absolwentom dobre
przygotowanie ogólne i dać szeroko profilowe podstawy zawodowe
umożliwiające podjęcie kształcenia w różnych zawodach i prowadzić w efekcie
do zdobycia zawodu. Podstawowym celem tej szkoły jest wykształcenie cech pracowniczych
pożądanych we współczesnej gospodarce. Absolwent będzie mógł podjąć zarówno kształcenie zawodowe w szkołach policealnych, jak również naukę na
studiach wyższych.
Pierwowzorem tej szkoły
było liceum techniczne. Liceum profilowane zawodowo umożliwia
uzyskanie świadectwa dojrzałości (tak samo jak inne licea). Programy nauczania dla
liceum profilowanego zawodowo są w dużej mierze oparte o programy opracowane
dla liceum technicznego.
W swojej pracy staraliśmy
się przedstawić kierunki i przemiany polityki oświatowej w Polsce
od 1914 roku, aż po współczesność. W okresie odrodzenia się państwa
polskiego przebudowa ustroju szkolnego napotkała na szereg
komplikacji takich jak:
Ø
różnorodność
struktur szkolnych na wyzwolonych terenach,
Ø
dysproporcje w dziedzinie oświaty
poszczególnych obszarów kraju,
Ø
różnorodne
rozwiązania programowo - metodyczne.
Reforma z 11 marca
1932 roku uporządkowała i ujednoliciła organizację szkolnictwa na terenie całego kraju. W Polsce Ludowej przeprowadzone
były 4 reformy.
1 września 1999 roku
rozpoczęto wdrażanie reformy systemu edukacji w Polsce, która
wprowadziła istotne zmiany strukturalne i programowe.
Mamy nadzieję, że nowa reforma pomoże następnym pokoleniom uczniów dostosować
się do reguł panujących we współczesnym świecie.