Temat, który zostanie
poruszony w niniejszym opracowaniu nie jest zagadnieniem nowym, jednakże ciągle
zdaje się zauważyć poszerzanie istniejących baz i programów umożliwiających
wymianę doświadczeń na polu rozwoju współczesnej komparatystyki.
Aby trwale zabezpieczyć rozwój
oświaty, wyniki badań naukowych muszą być przekazywane szerokim kręgom
społecznym. Na świecie istnieją liczne ośrodki naukowe, informacyjne i
dokumentacyjne, które za swój główny cel stawiają sobie gromadzenie,
przetwarzanie i udostępnianie zgromadzonych informacji badawczych dotyczących
rozwoju oświaty zainteresowanym podmiotom.
Zawsze gdy ludzie chcą osiągnąć coś
szczególnego, jednoczą się i wspólnymi siłami tworzą dzieło , którego nie
byłaby w stanie udźwignąć jednostka. Dotyczy to również sytuacji, gdy istnieje
potrzeba wzajemnej wymiany myśli i doświadczeń, po to by stworzyć solidne
fundamenty dla rozwoju oświaty.
W 1925 roku powstaje przy Lidze
Narodów w Genewie Międzynarodowe Biuro Wychowania( Bureau International de l
Education-BIE), instytucja ta zajęła się jako pierwsza gromadzeniem danych o systemach
oświatowych w różnych krajach. W roku 1932 ukazuje się pierwsza publikacja
zbiorowa pt. „Organizacja wychowania publicznego w 53 krajach”( Organisation de
i Instruction publigue dans 53 pays).
Po rozwiązaniu w 1946 roku Ligi
Narodów powstała Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Wychowania, Nauki i
Kultury UNESCO, która podjęła się kontynuacji prac nad gromadzeniem danych o
systemach naukowych na świecie. W 1955 roku ukazała się publikacja pt.”
Wychowanie na świecie”( Education dans le monde”, która zawierała już dane o
oświacie z dwustu krajów świata. UNESCO zajęło się w 1963 roku organizacją
Międzynarodowego Instytutu Planowania Oświatowego w Paryżu, a także Ośrodka
Badań do Spraw Odnowy Szkolnictwa przy Organizacji Współpracy i Rozwoju
Ekonomicznego ( OECD) i Radzie Europy (CE).
UNESCO przyczyniło się do powstania wielu agend , wymienić tu należy :
Instytut Pedagogiki w Hamburgu, Międzynarodowy Instytut Planowania w Paryżu,
Regionalne Biuro UNESCO do Spraw Szkół Wyższych w Bukareszcie ( Na Europę),
Regionalne Biuro UNESCO do Spraw Szkół Wyższych w Caracas ( na Amerykę
Łacińską ).
W 1968 w Paryżu został utworzony w
ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) –Ośrodek badań
Oświatowych i Innowacji ( Centre for Educatinal Research and Innovation –
CERI), wspiera badania i eksperymenty w rozpoznawaniu przeszkód w doskonaleniu
systemów oświatowych.
Na uniwersytecie w Chigago w 1957
roku powstał Ośrodek Pedagogiki Porównawczej
( Comparative Education Centre),
który oprócz problematyki badawczej zajmuje się kształceniem komparatystów na
kursach magisterskich i doktoranckich.
W Frankfurcie nad Menem znalazł swoja
siedzibę Niemiecki Instytut Międzynarodowych Badań Pedagogicznych( Deutches
Insitut fuer Internationale Pedagogiche Forschung) jako Wyższa Szkoła
Międzynarodowych Badań Pedagogicznych, głównym zadaniem tej instytucji są
badania w zakresie wybranych problemów pedagogiki międzynarodowej.
Od 1964 przekształcono Wyższą Szkołę Międzynarodowych Badań Pedagogicznych w
niezależny Instytut Badawczy działający jako fundacja.
Gromadzeniem danych zajmują się
ponadto Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Londyńskiego i Kolegium Nauczycielskie
Uniwersytetu Columbia w Nowym Jorku.
Na kontynencie afrykańskim
udostępnianiem danych o kształceniu zawodowym zajmuje się : ,,Centre Europeen
pour le Developpement de la Formation Professionnale”.
Istnieją również instytucje nie
podporządkowane UNESCO:
Organisation for Economic Cooperation
and Development ( OECD) w Paryżu – zajmuje się gromadzeniem danych statystyki
porównawczej w obrębie oświaty.
Europen Economic Community ( EEC) –
zajmuje się badaniami dotyczącymi systemów oświatowych dotyczących szkolnictwa
zawodowego w krajach Unii Europejskiej.
Council of Europe- w Strasburgu –
gromadzi publikacje na temat oświaty wspierane przez Radę Europy.
Organisation of American States (
OAS) – prowadzi ośrodek dokumentacji dotyczący oświaty w państwach południowo
amerykańskich , badaniami zaś zajmuje się wspomniana wyżej instytucja w
Caracas.
Oficina de Education Iberoamericana w
Madrycie zajmuje się publikowaniem rozpraw z zakresu pedagogiki porównawczej
obejmująca kraje Ameryki Łacińskiej, Hiszpanię, Portugalię i Puerto Rico.
Oprócz instytucji zajmującymi się
gromadzeniem danych na skalę międzynarodową istnieją również krajowe ośrodki
zajmujące się zbieraniem i publikowaniem danych na potrzeby danego kraju. W
Stanach Zjednoczonych jest to The Intrnational Council for Educational
Development w Princeton, który zajmuje się badaniami dotyczącymi studiów
wyższych i szkolnictwa zawodowego na obszarach wiejskich.
W Canadzie problematyka
komparatystyczna oświaty dorosłych zajmuje się: The International Council for
Educational Development w Toronto.
Badaniami osiągnięć szkolnych w różnych
krajach zajmuje się The International Association for the Evalution of
Educational Achievment ( IEA).
W Republice Czeskiej w Pradze
znajdują się dwa krajowe ośrodki informacyjne zajmujące się zbieraniem
informacji o dokształcaniu nauczycieli Europen Information Centre for the
Further Education of Teachers oraz Europen Centre for Leisure and Education ,
który zajmuje się badaniami oświaty dorosłych w krajach Europy Wschodniej i
Zachodniej.
Obok instytucji powołanych do badań i
gromadzenia materiałów z zakresu pedagogiki porównawczej istotna rolę odgrywają
również stowarzyszenia zajmujące się udostępnianiem zgromadzonych materiałów
oraz wspieraniem współpracy międzynarodowej pomiędzy specjalistami z tej
dziedziny.
W 1970 roku powstała Światowa Rada
Towarzystw Pedagogiki Porównawczej organizacja ta łączy narodowe towarzystwa
komparatystyczne. Od czasu powołania tego towarzystwa do roku 1998 odbyło się
dziesięć kongresów Światowej Rady poświęconej kształceniom nauczycieli,
oświacie, kulturze i demokracji.
Cele i zadania pedagogiki
porównawczej sprawdzają się nie tylko do opisu współczesnych systemów oświaty.
Tematyka kongresów organizowanych przez Światową Radę Towarzystw Pedagogiki
Porównawczej świadczy o żywym zainteresowaniu problemami społeczno –
politycznymi dzisiejszego świata.
Tematyka kongresów:
1970 - Ottawa
Kształcenie nauczycieli i pomoc krajom rozwijającym się
1974 - Genewa Skuteczność
i nieskuteczność szkół średnich
1977 - Londyn Kulturalna
różnorodność i polityczna jedność
1980 - Tokio Tradycje
i innowacje w oświacie
1984 - Paryż
Zależność i współzależność w oświacie
1987 - Rio de Janerio Oświata i
społeczeństwo
1989 - Montreal Rozwój, komunikacja
i język
1992 – Praga Oświata,
demokracja i rozwój
1996- Sydney Tradycja,
nowoczesność i ponowoczesność w oświacie
1998- Cape Town Oświata,
równość i transformacja
W Brukseli znajduje się siedziba
Towarzystwa Pedagogiki Porównawczej w Europie, którego celem jest wspieranie
międzynarodowych badań porównawczych i publikacja jego wyników.
Towarzystwo to co kilka lat
organizuje międzynarodowe konferencje obejmujące problemy oświatowe i polityki
społecznej związane z oświatą. Towarzystwo współpracuje ściśle z UNESCO, OECD,
UE i Radą Europy. W Warszawie mieści się siedziba Polskiego Towarzystwa
Pedagogiki Porównawczej, które powstało w 1991 i zostało przyjęta do Światowej
Rady Towarzystw Pedagogiki Porównawczej i współpracuje z Towarzystwem
Pedagogiki Porównawczej w Europie.
Szeroki dostęp do oświatowych baz
komputerowych jest podstawowym warunkiem rozwoju systemów oświatowych. Poprzez
wiedzę ku przyszłości: zapewnienie dostępu do informacji jest niezbędnym
warunkiem rozwoju badań i wymiany doświadczeń problematyki pedagogiki
porównawczej w skali światowej. Dostęp do informacji nabiera coraz większego
znaczenia w zmieniającym się świecie edukacji.
Największą znaną bazą
skomputeryzowaną z zakresu oświaty jest: ERIC- Educational Resources
Information Center powstała w 1966 w Stanach Zjednoczonych. Za jej pośrednictwem
można uzyskać opracowania informacji naukowych z dziedziny oświaty( wyniki
badań, materiały, referaty z różnych konferencji i sympozjów naukowych,
publikacji naukowych, książek). Baza ERIC zawiera ponad 500 abstraktów z ponad
700 periodyków naukowych. Nad opracowaniem dokumentacji pracuje 16
specjalistycznych ośrodków naukowych w USA. Użytkownicy sieci komputerowych
mają bezpośredni dostęp do zbiorów bazy.
W Europie bazy komputerowe zajmujące
się gromadzeniem danych z zakresu pedagogiki porównawczej to : BLAISE –
Britisch Library Automated Information Service w Wielkiej Brytanii.
W Niemczech DIMDI – Deutsches
Institut fuer Medizinische Dokumentation und Information. We Włoszech – IRS- Information
Retrieval Service .We Francji znajduje się Pascal- Francuska Baza Informacyjna.
Poza Europą działają :
DIALOG – Lockhed Information Systems ( USA). W Australii AUSINET- Australian
Information Network, African Source Research w Zambii, oraz Canadian Education
Index i Indian Education Abstracts.
Oprócz wyżej wymienionych baz
istnieją wyspecjalizowane gromadzące ściśle sprofilowane dane:
Comprehensive Disseration Index – ma
swoją siedzibę w Stanach Zjednoczonych gromadzi w swoich zbiorach mikrofilmy
prac magisterskich i doktorskich.
Również tam znajdują się bazy: Child
Education Resources ( dzieci uzdolnione) , Social Science Resarch oraz
Sociological Abstracts. Natomiast Programmes Appligues a la Selection et la
Compilation Automatigue de la Literature ( Centre National De la Recherche
Scientifique znajduje się we Francji.
UNESCO zajmuje się koordynacją
programów informacyjnych: UNESCO Bibliographic
Database ( publikacje, dokumenty),
ISORID( koncepcje badań, sprawozdania na temat bibliotek, dokumentacji oraz
archiwów), EDFAC ( warunki funkcjonowania oświaty), IEEN ( ochrona środowiska).
Istotne zasługi dla rozwoju europejskiej bazy informacyjnej posiada Rada do
Spraw Współpracy Kulturalnej.
Ważną rolę w rozwijaniu współpracy
naukowej w dziedzinie pedagogiki porównawczej odgrywają międzynarodowe
czasopisma.
Międzynarodowe Biuro Wychowania w
Genewie już w 1933 roku rozpoczęło publikację ,, Annuaire International
d’Education et de l’Enseigmenet”. Regularnie wydaje kwartalnik ,, Education
Documentation and Information: Bulletin of the IBE” oraz wydawnictwo ciągłe ,,
Directory of Educational Research Institutions”, które są cennym źródłem
informacji dla komparatystów. Instytut Pedagogiki UNESCO w Hamburgu wydaje ,,
International Review of Education” ( artykuły ukazują się w języku angielskim,
niemieckimi francuskim) oraz ,, Internatinale Zeitschrift fur
Erzieungswisschenschaft” i „Revue Internationale de’ Pedagogie”.
Międzynarodowy rocznik,, The World
Year Book of Education” publikują : Kolegium Nauczycielskie Uniwersytetu
Columbia W Nowym Jorku i Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Londyńskiego.
Omawiana wcześniej baza komputerowa wydaje na bieżąco 2 miesięczniki: „
Resources in Education” oraz ,, Current Index to Jurnals in Education”.
Największe zasługi na polu
wydawniczym ma niewątpliwie UNESCO, wydawane przez UNESCO Press: książki,
periodyki, roczniki są swoistym kompendium wiedzy na temat pedagogiki
porównawczej.
Wydawnictwo to wydaje ,,Catalogue of Publications oraz ,, Books in Print” ,
które to zawierają zapowiedzi wydawnicze.
Poprzez tą instytucję wydawany jest
kwartalnik UNESCO: ,, List of Documents and Publications”.
Obok czasopism najcenniejsze
encyklopedyczne pozycje wydawnicze stanowią:
,, Directory of
International Statistics, ,, Statistical Yearbook”, ,,Demographic yearbook”. Informacje zawarte w tych
publikacjach pochodzą z prawie wszystkich krajów świata.
Oprócz wyżej wymienionych tytułów
wydawniczych istnieje jeszcze szereg periodyków z zakresu pedagogiki
porównawczej. Do najważniejszych z nich należą :
,,International Review of
Education”, ,,Prospects” wydawane przez UNESCO. ,,Comparative Education
Reviev” ( USA), ,,European Journal of Education”( Francja), ,,Comparative
Education”, ,, Compare” ( Wielka Brytania), ,, Revista Latina Americana de
Estudios Educativos”( Meksyk).
Międzynarodowe Biuro Wychowania (
IBE) wydaje dane bibliograficzne zawierające informacje na temat pedagogiki
porównawczej z kilkudziesięciu krajów świata w serii
,, Documentation et Information
Pedagogigues”.
Niezależnie od UNESCO, istnieje
kilka innych międzynarodowych i regionalnych organizacji udostępniających dane
statystyczne w swoich publikacjach. Economic and Social Commission for Asia and the
Pacific wydaje:,, Statisitcal Yearbook for Asia and Pacific”.
ONZ wydaje Statisitical
Yearbook”. Economic Commission for Western Asia. ONZ udostępnia ,,
Statisitical Abstract for the Arab World”.
OECD –Organizacja Współpracy i
Rozwoju Ekonomicznego publikuje,, Education Statistical in OECD Countries”.
Również charakter międzynarodowego
rocznika pedagogicznego miało wydawane przez Komitet Nauk Pedagogicznych przy
PAN czasopismo:,, Paidea”.
Szereg rozpraw polskich i obcych
autorów opublikowano w ,, Kwartalniku Pedagogicznym”.
Dzięki współpracy międzynarodowej w
zakresie oświaty, można pozyskiwać dane o systemach oświatowych na świecie. W
dobie powszechnej globalizacji w jakiej niewątpliwie znalazło się również
szkolnictwo, wzrasta znaczenie studiów porównawczych z zakresu pedagogiki i
rola jaką spełnia pedagogika porównawcza w doskonaleniu systemów oświatowych i
dostosowywaniu ich do potrzeb nowoczesnych społeczeństw. Już samo
współdziałanie poszczególnych instytucji, charakteryzujące się brakiem
dominacji jednej instytucji nad drugą dobitnie wyraża cele pedagogiki porównawczej
: wymiana informacji powinna wspierać procesy reform oświatowych na świecie tak
aby jak najskuteczniej zorganizować oświatę dla wszystkich, dążąc do jej
demokratyzacji.
Bibliografia
R. Pachociński, Pedagogika
porównawcza, Bydgoszcz 1995
R. Pachociński , Zarys pedagogiki
porównawczej, Warszawa 1998
W. Pomykało, Encyklopedia
pedagogiczna, ( W:) Pedagogika porównawcza Warszawa 1997
,, Dialog Europejski” , magazyn na
rzecz integracji europejskiej, Bruksela, Belgia,
nr 2/1999
EURYDICE- sieć informacji o systemach edukacyjnych. Działa
na zasadach stałej współpracy pomiędzy krajowymi biurami powołanymi przez
ministerstwa edukacji w 29 krajach a centralnym Europejskim Biurem w Brukseli.
Centralne biuro zostało powołane przez Komisję Europejską do koordynowania
działań Sieci.
EURYDICE zakłada sobie następują
cele:
- Rozwój wymiany informacji o
systemach edukacyjnych, ukazywanie ich różnorodności oraz wyszukiwanie
elementów wspólnych – jednak bez formułowania sądów czy dokonywania
jakichkolwiek zmian
- Informowanie (na szczeblu
krajowym ) decydentów i administratorów z dziedziny edukacji, polityków,
badaczy i wszystkich zainteresowanych o funkcjonujących w innych krajach
rozwiązaniach.
Informacje o systemach
edukacyjnych, w tym o polskim systemie, można znaleźć między innymi poprzez
Internet : www.eurydice.org
Szczegółowe informacje o Programie EURYDICE można znaleźć na
stronach internetowych Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji : www.socrates.org.pl/eurydice/informacja/informacja.html
www.wsp.kraków.pl Eric
www.bg.am.lodz.pl/pl/zaso.html Proquest